Βήματα ανάπτυξης σε περίοδο αδράνειας
Πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν ότι ο κόσμος θα είναι τελείως διαφορετικός σε οικονομικό, κοινωνικό αλλά και γεωοικονομικό επίπεδο όταν η μάχη με το κορωνοϊό τελικά κερδηθεί. Η νέα πραγματικότητα θα ανακατέψει την τράπουλα σε διεθνές επίπεδο.
Τι γίνεται όμως με τις επιχειρήσεις; Πολλές από αυτές είτε έχουν βάλει υποχρεωτικά λουκέτο, είτε παραμένουν σε αδράνεια, περιμένοντας την απόφαση με την οποία θα λήξουν οι περιορισμοί και όλα θα επανέλθουν στη προηγούμενή τους κατάσταση και ροή. Κατά πόσο όμως είναι βάσιμη αυτή η σκέψη;
Στην ιστορία της παγκόσμιας οικονομίας, οι περίοδοι βίαιης ανακατάταξης της αγοράς και ραγδαίας αλλαγής των καταναλωτικών συνηθειών είναι εξαιρετικά σπάνιες. Θα έλεγε κανείς χωρίς υπερβολή ότι αυτό συμβαίνει περίπου μία φορά στα 100 χρόνια. Με αυτό το δεδομένο κατά νου, ο κίνδυνος του να μείνει μία επιχείρηση αδρανής σε μία τέτοια περίοδο φαντάζει μεγαλύτερος από το αναλάβει δράση, ακόμη και αν βρίσκεται σε αδράνεια. Και αυτό γιατί η κατάσταση είναι κοινή για όλους, η αντίδραση όμως που θα έχει η κάθε επιχείρηση είναι αυτή που θα κάνει τη διαφορά μετά την λήξη της κρίσης. Το σίγουρο είναι ότι όσοι παραμείνουν ενεργοί, τη περίοδο που οι περισσότεροι έχουν βάλει χειρόφρενο σε όλα, έχουν πολύ περισσότερες πιθανότητες να βρεθούν ένα βήμα μπροστά. Η ιστορία μας έχει διδάξει ότι οι εταιρείες και τα brand που δε φρενάρουν σε κρίσιμες περιόδους αλλά τις χρησιμοποιούν ως χρόνο για οργάνωση και καινοτομία είναι και εκείνες που επιταχύνουν όταν η κατάσταση ισορροπεί.
Η πραγματικότητα για πολλούς επιχειρηματίες περιλαμβάνει μία καθημερινότητα που δεν αφήνει τα απαραίτητα χρονικά περιθώρια για σχεδιασμό, οργάνωση, καινοτομία και αυτοματοποίηση. Ο επιπλέον χρόνος που δίνεται τώρα είναι μία μοναδική ευκαιρία (που ίσως να μην υπάρξει ξανά) για την στρατηγική οργάνωση των επιχειρήσεων. Κάνουμε ένα βήμα πίσω και βλέπουμε τη συνολική εικόνα της επιχείρησης, που βρισκόμαστε και που θέλουμε να φτάσουμε. Ποιο είναι το όραμα της επιχείρησης και πως μπορεί να αναπτυχθεί και να καινοτομήσει μέσα στην επόμενη πενταετία; Αυτές οι ερωτήσεις απαντώνται μόνο με στρατηγικό σχέδιο και οργάνωση.
Ιδέες για «δράση» σε περίοδο αδράνειας
Ένα βήμα πιο κοντά στην αποτελεσματική διαχείριση της πληροφορίας
Η αποτελεσματική διαχείριση των πληροφοριών μπορεί να αποδειχθεί ένας από τους πιο αποτελεσματικούς τρόπους για να αποκτηθεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε περιόδους αβεβαιότητας και αλλαγών.
Σκεφτείτε ιδανικά τι θα θέλατε να γνωρίζετε για να μπορέσετε να οργανώσετε και να αναπτύξετε την επιχείρησή σας. Ποιες πληροφορίες λείπουν που αν τις είχατε θα μπορούσατε να βγάλετε συγκεκριμένα χρήσιμα συμπεράσματα; Αυτές μπορεί να είναι πληροφορίες που αφορούν είτε στη λειτουργία της επιχείρησής σας είτε την αγορά στην οποία δραστηριοποιήστε. Είναι το πρώτο σημαντικό βήμα που μπορεί να υλοποιηθεί σε μία περίοδο αδράνειας για την μετέπειτα ανάπτυξη ενός αυτοματοποιημένου συστήματος ανάλυσης επιχειρησιακών δεδομένων. Οι περισσότερες επιχειρήσεις έχουν όλα τα δεδομένα που χρειάζονται για να απαντήσουν σε τέτοιου είδους ερωτήματα, συνήθως όμως αυτά βρίσκονται «παγιδευμένα» μέσα στα εταιρικά συστήματα χωρίς να έχουν αξιοποιηθεί ποτέ. Δεν υπάρχει έλλειψη δεδομένων στην αγορά σήμερα, και η αξιοποίησή τους δεν είναι επιλογή αλλά στρατηγική απόφαση.
Τα συστήματα επιχειρηματικής ευφυίας (Business Intelligence) επικεντρώνονται στην μετατροπή των διαθέσιμων μη-δομημένων δεδομένων σε άμεσα προσβάσιμη πληροφορία & επιχειρηματικό πλεονέκτημα που επιτρέπει σε όλα τα διοικητικά επίπεδα να παίρνουν γρήγορες και βάσιμες αποφάσεις. Με ένα σύστημα BI επιτρέπεται η αυτοματοποιημένη παρακολούθηση της απόδοσης της επιχείρησης (κόστους λειτουργίας, περιθωρίων κέρδους κλπ.) καθώς και η βελτίωση της οργάνωσης και του τρόπου λειτουργίας της.
Λειτουργική οργάνωση
Η ανάπτυξη μίας οργανωτικής δομής με αναφορά στο στρατηγικό σχέδιο, με ξεκάθαρο διαχωρισμό αρμοδιοτήτων και η απαλλαγή από θέσεις «κλειδιά» καθώς και η θέσπιση αποτελεσματικών και αυτοματοποιημένων διαδικασιών διασφαλίζουν την αποδοτικότερη λειτουργία της επιχείρησης. Η ποιότητα και ο χρόνος των υπηρεσιών βελτιώνεται, η αποτελεσματικότητα αυξάνεται, γεγονός που κάνει ευκολότερη τη μείωση του κόστους και τη μεγιστοποίηση των κερδών. Ίσως είναι η κατάλληλη στιγμή να εξασφαλίσετε τη συνέχιση του επιχειρησιακού σας εισοδήματος ακόμα και αν χρειαστεί να είστε απών για κάποιο διάστημα. Η περίοδος μειωμένης ή καθόλου κίνησης ευνοεί την εκπαίδευση του προσωπικού σε νέες λειτουργικές δομές.
Online business & E-commerce
Εν μέσω καραντίνας, η χρήση ψηφιακών εργαλείων γίνεται μονόδρομος με πρωταγωνιστή το ηλεκτρονικό εμπόριο, που για τις περισσότερες επιχειρήσεις είναι η μόνη πηγή εισοδήματος. Ανάπτυξη e-shop, webinars, παροχή υπηρεσιών μέσω διαδικτύου, νέες εφαρμογές κτλ., ανάλογα δηλαδή με το τύπο της δραστηριότητας είναι η κατάλληλη στιγμή να σχεδιάσετε και να αναπτύξετε ψηφιακά κανάλια εισοδήματος, αφενός γιατί έχουν πολύ περισσότερες ευκαιρίες πώλησης από το παραδοσιακό εμπόριο και αφετέρου γιατί η συγκεκριμένη κρίση υποδεικνύει με πολλούς τρόπους γιατί η ψηφιακή προσαρμογή είναι αναγκαία περισσότερο από ποτέ.
Το καταναλωτικό κοινό θα συνεχίσει το social distancing μέχρι να κοπάσει η επιδημία και θα εξυπηρετείται μόνο διαδικτυακά, όμως αυτή η προσωρινή ανάγκη θα γίνει η νόρμα για πολλούς σε μόνιμη βάση και μετά το πέρας της πανδημίας.
Marketing & Καινοτομία
Το κόστος της διαφήμισης έχει μειωθεί αφού οι περισσότεροι θεωρούν πως δεν έχει νόημα να διαφημίζονται αυτή τη περίοδο. Ωστόσο, οι καταναλωτές μένουν σπίτι χωρίς να εργάζονται, ξοδεύουν το μεγαλύτερο μέρος του χρόνου τους στη τηλεόραση, στο ραδιόφωνο, στα social media και το διαδίκτυο γενικότερα. Αυτό αυξάνει πολύ τις πιθανότητες να δουν τις διαφημιζόμενες επιχειρήσεις αλλά και τις επιχειρήσεις που δημοσιεύουν περισσότερο. Είναι ευκαιρία να επικοινωνήσετε την επιχείρησή σας και να γίνει γνωστότερο το brand name σας, ακόμα και αν αυτό δεν καταλήξει σε μία πώληση άμεσα.
Αν πάλι η επιχείρηση ανήκει σε μια κατηγορία που ακούγεται μάταιη η διαφήμιση, η μόνη λύση είναι η καινοτομία. Δημιουργήστε έξυπνο περιεχόμενο με στόχο να προκύψουν νέες ανάγκες με τις οποίες οι πελάτες σας μπορούν να καταναλώσουν μένοντας σπίτι ενώ ο ανταγωνισμός μένει στάσιμος.
Προφανώς όλα τα παραπάνω δεν έρχονται με μηδενικό κόστος. Πως όμως μπορείτε αντίστοιχα να μετρήσετε το χαμένο όφελος από την μη υλοποίηση τους;
Για όλες τις παραπάνω κινήσεις μπορείτε να εκμεταλλευτείτε ανοιχτά προγράμματα χρηματοδότησης.
Το ανωτέρω κείμενο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τις εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην MDC Stiakakis Α.Ε. (Μονής Καρδιωτίσης 49, Ηράκλειο | +30 2810 280985) |